Over de Clarkeschool

“WIJ NEMEN ALLE KINDEREN OP”

clarkeschoolzegt juf  Ladi, hoofd van de Clarkeschool in Paramaribo Sunny Point. Ze wil niet dat kinderen op straat gaan zwerven, omdat er geen plaats voor ze is. En dus is ze de hele dag aan het improviseren, staan zij en haar man in de vakanties toiletten te metselen en steekt  ze een deel van haar loon in de school. U kunt, samen met ons, juf Ladi en haar staf helpen. U kunt kansen geven en kinderen helpen hun talenten te ontwikkelen.

Kansrijk Suriname heeft gezorgd dat het materiaal voor de wc’s er kwam en dat de toiletten betegeld werden. Nu zijn er vier toiletten voor de meisjes en vier voor de jongens. Niet veel voor ruim 800 leerlingen, maar er was eerst helemaal geen sanitair. Een wc-juf zorgt dat alles schoon blijft.

De klassen zijn zo vol met leerlingen, dat er geen plaats is voor een boekenkast. Waar blijf je dan met de boeken die door Kansrijk Suriname verscheept zijn? Boekenplanken hoog aan de muren in elk lokaal zijn de oplossing. Nu heeft elke klas een passend aanbod van boeken op de plank.

Veel kinderen hebben geen of nauwelijks onderwijs gehad als ze aangemeld worden. Individueel leesonderwijs is dan een belangrijke steun. Vrijwilligers uit Nederland en Suriname zorgen voor ongedachte vorderingen, stralende kinderen en groeiend zelfvertrouwen. Wij werven de vrijwilligers en zorgen voor de coördinatie.

Een Surinaams IT-bedrijf betaalt de huur en het onderhoud van het sportveld dat bij de Clarkeschool ligt. Sport en spel zijn om veel redenen belangrijk voor de ontwikkeling van talenten: fysiek en sociaal. Wij werken aan reguliere begeleiding en training door Surinaamse sporters. Dromen kunnen uitkomen, ook dromen over sportcarrières.

In september 2017 zijn we begonnen met ons project  de Hof van Clarke. Hier kunt u daar meer over lezen

HELP JUF LADI, HELP DE KINDEREN VAN DE CLARKESCHOOL en gebruik daar KANSRIJK SURINAME voor.